Share on facebook
Share on linkedin
Share on email

A blogbejegyzés írás szupergyors menete, a minőség csökkenése nélkül

Tudtad, hogy egy színvonalas blogbejegyzés megírása átlag 3,5 – 4 órát vesz igénybe? A statisztikák legalábbis egybehangzóan ezt állítják. Szerintem ennél rövidebb idő alatt is lehet maradandót alkotni, ha tudod mit csinálsz. A cikk pont ebben fog neked segíteni.

Lépésről lépésre fogod látni a blogbejegyzés írásának bizonyított módszerét. Többé nem kell tehát hosszú perceken át tanácstalanul bámulnod az üres Word doksi villogó kurzorát. Inkább olvasd végig a cikket, alkalmazd a tartalmát és rögvest könnyebbé válik az írás folyamata.

Nulladik lépés – Mindig legyen a puskacsőben néhány ígéretes blogbejegyzés ötlet

Méghozzá azért, hogy nagyobb lendülettel ugorhass neki a munkának. Ezáltal az „írnom kellene, de nem tudom miről” dilemmát proaktív módon előzheted meg. Ha televagy izgalmas és érdekes témaötletekkel, nem fogsz tanácstalanul tétovázni. Sőt, alig várod majd, hogy billentyűzetet ragadhass.

Mitől lesz igazán ütős egy témaötlet? Mindenekelőtt attól, ha a célközönség egy-egy problémás kérdését válaszolja meg, esetleg a leendő vásárlók vágyára kínál hathatós megoldást, miközben megfelelő mennyiségű és minőségű információ érhető el a kidolgozásához.

“Oké, de hol találok rá azokra a témákra, amelyekre maradéktalanul illenek a felsorolt ismérvek?” – kérdezheted mostg teljes joggal. Mindjárt mutatok néhány tippet arra vonatkozóan, hol is rejtőznek a legtutibb cikkötletek:

  • A legbiztosabb forrást az ügyfeleid jelentik. Ha valamire egynél többször kérdeznek, abból minél hamarabb készülhet is egy szuperül megírt blogbejegyzés.
  • Rengeteg ötletet tartogathat a Google keresője is. Itt külön ajánlom a kapcsolódó keresések opciót a lap alján.
  • Szintén ingyenes forrást jelent a Google Trends és Kulcsszótervező. Tálcán kínálják azokat a kifejezéseket és kulcsszavakat, amikre a legtöbben keresnek, ezért neked is kiemelten érdemes foglalkoznod velük.
  • Nézz körbe a profilodba vágó fórumokon és Facebook csoportokban. Ezek egytől egyig kész kincsesbányák, ha szűkén vagy a kidolgozandó témának.
  • De a Gyakorikérdések.hu (nem vicc, tényleg), a Buzzsumo vagy az Amazon felületén is keresgélhetsz bátran. Nálam ezek a platformok is mindig bejönnek.

Praktikus tipp: amikor csak beugrik egy cikkötlet, írd fel magadnak. Erre a célra én a Trello alkalmazást használom. Ahogy látod, nincs túlgondolva – amikor csak beugrik egy izgis témaötlet, gyors felírom és majd később foglalkozom vele.

De hasonló megoldásból akad még egy tucat (pl. Asana, Jegyzettömb, Naptár, Evernote, stb). Ha nem írsz fel minden beugró ötletet, elfelejted őket. Hidd el, tudom miről beszélek.

A cél, hogy legalább 2-3 újabb izgalmas blogbejegyzés téma mindig legyen a puskacsőben. Így nincs dilemma, csak választanod kell köztük. Most nézzük meg a kidolgozás javasolt lépéseit.

Első lépés: Mielőtt egy szót is írnál, kutasd le a blogbejegyzés témakörét

A blogbejegyzés írás menete lecsupaszítva így néz ki: felteszel egy kérdést / állítasz egy hipotézist, majd az alátámasztás / cáfolat végett kutatásba kezdesz, végül a kapott eredményeket fogalmazod meg cikk formájában.

A minőségi produktum alapfeltétele a kellő mélységű és mennyiségű kutatómunka. Azért szükséges alaposan utánajárnod a témakörnek, hogy megfelelő rálásod és hozzáértésed legyen a blogbejegyzés kidolgozásához. Ezzel kapcsolatban rendre fel szokott merülni a „meddig, hol és hogyan kutassak” kérdéskör:

  • Meddig kutass? – Egész addig, amíg hozzá nem jutsz a blogbejegyzés elkészítéséhez szükséges információkhoz. Addig ne hagyd abba, amíg ez nincs meg.
  • Hol kutass? – Olyan cikkek, blogposztok, disszertációk, videók, könyvek feldolgozásával, amik képviselik a minőségi munkához elvárható színvonalat. Célszerű nemzetközi források felkutatásával indítanod, majd a hazai fronton kiegészítened az olvasottakat.
  • Hogyan kutass? – Semmi bonyolultra nem kell gondolni. Nyitsz egy Google keresőablakot, vagy felcsapot az Amazont. Közben a találatokon végighaladva egy üres Word dokumentumba szépen kijegyzeteled a kulcsgondolatokat és forrásokat.

Mire végzel a kutatómunkával, minden feltétel adott lesz a vázlatkészítéshez. Ezzel a lépéssel megyünk tovább.

Második lépés: Készíts vázlatot a blogbejegyzés tartalmához

Ahogyan alap nélkül sem építünk házat, úgy vázlatkészítés nélkül sem állunk neki blogbejegyzést írni. Annál is inkább, mivel egy jó vázlat mankóként vezet végig az írás folyamatán. A vázlat segít, hogy ne ragadj le a részleteknél, és mindvégig fókuszált maradj.

Vázlatkészítéskor röviden fogalmazol és címszavakat jegyzetelsz le. Igazából a blogbejegyzés fő vázlatpontjainak el kell férniük egy szalvétára felskiccelve. Olyan ez, mintha szobrot faragnál. A kutatómunka eredményeként van egy halomnyi adatod és infód, amelyekről most le kell hántanod a felesleget.

A vázlatkészítés segít meghatározni azokat a pilléreket, amelyek köré felfűzheted a gondolataid. Ennek a cikknek az alapját például a következő bitang egyszerű vázlat szolgáltatta:

Harmadik lépés: Bővítsd ki a vázlatpontokat a cikk tartalmi részével

Magyarul ennél a pontnál következik a blogbejegyzés írásának a konkrét fázisa. Itt használod fel a kigyűjtött adatokat, illetve kötöd össze a korábban felskiccelt vázlatpontokat. A cikk végén pedig konklúzióként alátámasztod, vagy pedig megcáfolod a bevezetőben feltett kérdéseket.

Hogyan írhatsz blogbejegyzést felesleges agyalás, tökölés és időveszteség nélkül?

Leginkább úgy, hogy elsőre nem a tökéletes eredményt célzod meg. Magyarul több fázisban írod meg a cikked elfogadva, hogy az első verzió jó eséllyel vacak lesz. De aztán újból átolvasod és feltubrózod az 1.0-ás verziót. Így második nekifutásra már egészen vállalható lesz a produktum, harmadik próbálkozásra pedig még tovább javíthatod.

Alkalmazd ezt a módszert, és mostantól

  • látványosan felgyorsul majd egy-egy cikked megírásának a folyamata;
  • nem fogsz megakadni a gondolataidban a tökéletesség illúzióját kergetve;
  • az “analízis-paralízist” magad mögött hagyva ráadásul még minőségibb blogbejegyzéseket is produkálhatsz.
/erről pedig biztosan hallottál már/

Negyedik lépés: Írd meg az ellenállhatatlan címet és bevezetőt

A blogbejegyzés címének és bevezetésének a megírásával csak azután kezdek el foglalkozni, amikor a tartalom többi egysége készen van. Néha írok egy kezdetleges címet és egy indító szöveget, de ezeket is rendre át szoktam írni a munka végeztével.

Hogy miért? Mert a címválasztáson, majd pedig a bevezetőn elképesztően sok múlik. Olyanok, mint egy fizikai bolt kirakata. Ha nem keltenek elég vonzalmat és érdeklődést, senki sem lesz kíváncsi a továbbiakra. Biztosan hallottad már a mondást:

“Nem elég jónak lenni, annak is kell látszani”

Ne feledd – címadásnál és bevezető írásakor magát a kattintást adod el. Nem véletlenül ajánlja a szakirodalom az úgynevezett „hook” jellegű prológus alkalmazását. Használd azokat a kulcsszavakat és kérdéseket, amelyek valósággal beszippantják az olvasó figyelmét, akinek így muszáj lesz végig pásztázni a cikked további részét is.

Ötödik lépés: Javítás, csinosítás és optimalizálás

Publikálás előtt célszerű aludnod egyet a cikkre, és aztán friss elmével alaposan átolvasni azt. Fordíts külön figyelmet a helyesírásra. Még jobb, ha másnak is odaadod az írásod lektorálásra. Egy hozzáértő szaktárs segíthet áthidalni a szövegvakság furcsa jelenségét, miközben egy-egy szerkesztéssel vagy stilisztikával kapcsolatos hiányosságra is fény derülhet.

A nyers szöveget célszerű lesz jogtiszta képekkel, grafikonokkal és illusztrációkkal színesítened a könnyebb fogyaszthatóság érdekében. A keresőoptimalizálási szempontokat pedig a Yoast SEO WordPress bővítménnyel, illetve online alkalmazható eszközével tudod kimaxolni.

Amiről sokan megfeledkeznek: A blogbejegyzés terjesztése

Sokan – érthetetlen módon –  a publikálás gomb megnyomását követően befejezettnek tekintik a munkát. Pedig a leginkább minőségi blogbejegyzés is vajmi keveset ér, ha azt nem sikerül nagyszámban eljuttatni a célközönséghez. Úgyhogy reménymarketing helyett erősen javasolt ráfeküdni a következőkre:

  • a kész blogbejegyzést tedd közzé a közösségi média felületeiden;
  • küldd ki a hírlevél listádra;
  • link formájában szúrd be egy-egy korábbi bejegyzésedbe, vagy bármilyen másik releváns oldaladon;
  • linkeld be olyan szakmai csoportokban és fórumokon, ahol egyértelműen hozzáadott értékkel bír;
  • illetve küldd el az iparág egy-egy népszerű szereplőjének, és valamilyen ellenérték fejében kérd tőle a megosztást.

Összegzés

Kutatás, vázlatkészítés, a tartalom kitöltése, cím és bevezető írás, majd optimalizálás. Ha ezt az öt lépést pluszban hatékony terjesztéssel, illetve sorra kigyűjtött cikkötletekkel is sikerül megfejelni, nyert ügyed van a rendszeres blogolás terén.

De ha így is rendszeresen elakadást tapasztalsz, inkább bízd gyakorlott szakemberre a feladatot. Vedd fel velem a kapcsolatot, és rögvest segítek életet lehelni a céges blogodba.

Kapcsolódó cikkek