Share on facebook
Share on linkedin
Share on email

Minden (is), amit tudnod kell a hírlevél írásról

Leülök, és írok magamnak egy medencét” – hangzik a legendás John Lennon idézet, amit valószínűleg Te is számtalanszor hallottál már. A tudatosan kivitelezett hírlevél írás és email marketing eredményességére mindenesetre tökéletesen rímel – legalábbis szerintem.

Merthogy a profásan megírt email vagy hírlevél szövegek az online marketingtevékenységed értékes követőkkel és majdani vásárlókkal ajándékozhatnak meg. Időnként elég lesz leülnöd, írnod egy emailt, és nemsokára csilingel is a kassza.

A cikkben megmutatom, hogy milyen gyakorlati lépések vezetnek ehhez az idilli állapothoz.

Még mindig megéri email listát építeni

Ez nemcsak a személyes véleményem, hanem a Hubspot ide vonatkozó statisztikái is egyértelműen erről árulkodnak. Merthogy az emailt a B2B marketingesek 93%-a a mai napig használja,  az online marketingesek 80%-a pedig egyenesen az ügyfélmegtartás nélkülözhetetlen kellékének tekinti. Ez nem lehet véletlen.

Email marketinggel fillérekből érheted el a követőid és látványosan megtolhatod az eladásaid. Érdemes vetned egy pillantást az OptiMonster grafikonjára:

Mindenki olvas emailt. Reggelente én is mindjárt átfutom a beérkező emaileket a telefonomon. /persze csak az éjszakai NFL eredmények után/ A fenti statisztika alapján jó eséllyel a célközönséged is hasonló szokásokat követ, leszámítva az amerikai foci imádatot.

Az eredményes email marketing képlete pedig nem bonyolult:

  • kommunikálj rendszeresen (hetente legalább egyszer);
  • a kiküldött levelekben adj sok-sok értéket;
  • és figyelj a szövegezésre, hogy az üzeneted minél több emberhez jusson el.

A cikkben a harmadik ponttal foglalkozunk kiemelten. Mindjárt rátérünk a „hogyan” kérdés megválaszolására, előtte viszont szembe kell nézünk a szomorú igazsággal.

A hírlevél olvasók figyelméért kőkeményen dolgozni kell

Gondoltad volna, hogy a potenciális ügyfeled átlag 121 darab emailt kap minden egyes nap? Tehát sokadik szereplőként lépsz be a figyelméért folytatott harcba. Ráadásul ott vannak még versenytársként a rázúduló hirdetések, a tucatnyi megnyitott ablak a böngészőjében, a telefonjára egyfolytában érkező hirdetésekről már nem is beszélve.

Ryan Deiss leveleinek elolvasására például hetek óta nekem sincs időm, pedig egyébként érdekelne mindegyik:

Brutális kommunikációs zajt kell tehát túlkiabálnod, amihez csak limitált figyelem társul. Azt szeretném tehát a homlokod mögé vésni, hogy az email listád figyelméért igenis keményen meg kell dolgoznod.

A levéllistád címzettjei ugyanis nem ülnek az irodájukban arra várva, hogy végre üzenetet kapjanak tőled /most még/. De a következőkben taglalt tippeket módszeresen betartva elérheted, hogy a megnyitási és konverziós arányok meredeken felfelé induljanak.

Minden kiküldött hírlevélnek legyen konkrét célja

Vagyis rendelj a levélküldéshez legalább egy célkitűzést, ami köré fel tudod építeni magát a szövegezést. Nem feltétlenül kell nagyobb volumenű dolgokra gondolnod. A kiküldött levéllel

  • promótálhatsz egy frissen megírt cikket vagy nemrégiben közzétett videót;
  • oktathatod a közönséged;
  • felhívhatod a figyelmet egy akciós ajánlatra;
  • közölhetsz bejelentéseket;
  • kikérheted a követőid véleményét;
  • vagy közzétehetsz megosztó, esetleg provokáló tartalmat is.

A lényeg, hogy valamilyen célod mindig legyen a levéllel. Így írás közben nem fogsz csapongani, szorosan tarthatod magad az előzetesen kitűzött célodhoz. Ha pedig nálad egyértelmű lesz a levél célja, akkor az olvasó is nagyobb eséllyel reagál pozitívan.

Küldd a leveleket a saját nevedben

Neked mi jut eszedbe a szovegesprofit.hu kifejezést olvasva? Kitalálom, nagyjából semmi. Viszont egy “Kovács Pétertől” érkezett levélre már csak a kíváncsiság miatt is nagyobb sansszal kattintanál.

Egy hús-vér személlyel ugyanis könnyebb azonosulni, de utálni is egyszerűbb őt, mint egy nagy márkát. A lényeg, hogy sokkal több érzést fog belőled kiváltani, mint egy teljesen snassz cégnév. Ezért mindig állíts be konkrét személyt a levél küldőjeként.

Kinek a nevében menjenek ki a levelek?

Bárki, akit el tudsz képzelni a termék vagy szolgáltatás arcaként. Lehetsz Te magad ügyvezetőként, lehet a kollégád, a marketinges, vagy akár a portás is, hogyha azzal jobb konverziós arányokat érhettek el. Íme egy remek példa a kivitelezésre:

Hol tudjátok ezt pontosan beállítani?

A legtöbb email küldő szoftver minden egyes levél beállításakor rákérdez erre. Nálam az ActiveCampaign a személyes kedvenc, ott így megy a beállítás:

Tárgymező – az emailek és hírlevelek neuralgikus pontja

Egy email esetében a tárgymező legalább annyira fontos, mint egy landing oldal vagy blogposzt esetében a címadás. Ne feledd: első körben azt kell elérned, hogy a kiküldött emailedre egyáltalán kattintsanak. Ehhez a célhoz többféle út is vezet, neked pedig az adott hírlevél céljai szerint kell válogatnod közülük.

Mutatom is azokat az irányokat, amelyeket alkalmazhatsz annak érdekében, hogy minél több kattintást érj el:

  • építhetsz a kíváncsiságra;
  • kommunikálhatsz a sürgősséget, illetve a hiányt hangsúlyozva;
  • használhatod a tárgymezőben az INGYENES szót;
  • lehet a tárgymeződ személyes hangvételű;
  • hivatkozhatsz egy népszerű aktualitásra;
  • ráerősíthetsz a társadalmi bizonyíték elvére;
  • felhívhatod a figyelmet egy komolyabb bejelentésre;
  • vagy erősítheted a szakértelmed.

A kíváncsiság felkeltésére egy remek példa – nálam például működött:

A felsorolt irányok egytől egyig működőképesek, hogyha az adott helyzetnek megfelelően bánsz velük. Persze az email és hírlevél tárgymező írás témakörében ezen kívül is akad még néhány megválaszolandó kérdés.

Hogyan és mikor írd meg a tárgymezőt? 

Ha rám hallgatsz, a tárgymező megírását a végére hagyod. Amikor a levél többi része kész, csakis akkor foglalkozz a tárgymezővel. Ellenkező esetben hosszú perceket fecsérelsz el a villogó kurzort bámulva, mert a tökéletes tárgymező ötlete nem akar jönni.

Fordíts egyet a dolgon, és hatékonyabb leszel. Mire a levél tartalmi részével kész leszel, addigra sokkal több tárgymező variáció lesz a tarsolyodban.

Lehet-e trükközni a tárgymezővel? 

Bizonyos módszereket alkalmazhatsz, de érdemes velük okosan bánni. Ha kattintásvadász címeket alkalmazva eljátszod a követőid bizalmát, azt borzasztó nehéz lesz visszaszerezned.

Néhány apró trükk, amivel feljebb csavarhatod a megnyitási arányokat:

  • zárójelben írt szavak (kattints);
  • kezdheted kisbetűvel a levelet;
  • használhatsz emojit.

Az emojik tudatos használatára itt egy nagyszerű példa:

Záró gondolatként annyit tennék még hozzá a témához, hogy ne a trükkökre alapozz. Inkább adj rendszeresen értéket a leveleidben, és mindenféle sallang nélkül is szuper megnyitási arányokkal számolhatsz. Ennyi a titok.

Jó, tegyük fel, hogy a tárgymező bejött, a követőd pedig kattintott. Most az legyen a következő cél, hogy fenn is tudd tartani a figyelmét. Avagy foglalkozzunk egy kicsit a leveled tartalmi részével.

Hogy nézzen ki a leveled tartalmilag?

Online térben az emberek scannelve olvasnak. Mindegy, hogy emailről, blogbejegyzésről vagy landing page-ről van szó, egyszerűen nincs idejük és kapacitásuk A-tól Z-ig átnyálazni mindent. Mit jelent ez számodra, aki épp tarolni szeretne a hírlevelével?

Leginkább azt, hogy véletlenül sem szabad telezsúfolnod a leveled. Ezzel csak elriasztod az érdeklődőt, aki az email puszta látványától is elfárad. Itt például elkélne némi tagolás:

Ehelyett használj kiemeléseket, és tagold a leveled bekezdésekre. Ezáltal egy letisztult struktúrát kölcsönözhetsz neki, amivel kapásból vonzóbb tartalomnak minősül. Valahogy így érdemes megvalósítanod mindezt:

Használj linkeket és CTA gombot

Ahogyan arra fentebb is utaltam, a levelezőlistádra mindig konkrét céllal kommunikálsz. A cél megvalósításához vezető egyik leghatékonyabb eszköznek pedig a linkek számítanak. Biztosan Te is láttál már ilyet, ennyire egyszerű megoldásról van szó:

A tudatosan elhelyezett linkekkel többek között elérheted, hogy az olvasó

  • megnyissa egy blogbejegyzésed;
  • kattintson egy általad ajánlott tartalomra;
  • megtekintse az ajánlatod;
  • vagy éppen kitöltsön egy kérdőívet.

Hogyha erőteljesebben szeretnéd kihangsúlyozni az elérni kívánt célt, akkor linkek helyett használhatsz gombokat is:

Érdemes a linkeket vagy a gombokat szöveggel is megtámogatni, és finoman kérni az olvasót a tőle várt cselekvésre. Az

  • ide kattints”;
  • “ide kattintva érheted el”;
  • vagy egyes szám első személyben az “elolvasom a cikket

szövegek rendszerint jól működnek. Apropó, jól működnek. Honnan tudhatod, hogy a szöveged milyen hatékonysággal működik?

A legtöbb emailküldő szoftver ezt tűpontosan méri neked. Külön ellenőrizheted a megnyitások arányát, illetve a kattintások számát is. Értelemszerűen minél jobb számokat tudsz elérni, a leveleid annál nagyobb hatékonysággal működnek. Hogyha a cikkben felsoroltakra odafigyelsz, akkor ez jó eséllyel be is fog következni.

Hogyan tovább?

Lassan a cikk végére érünk, inincs más hátra, mint a gyakorlatba ültetni az olvasottakat. Az email és hírlevél szövegírást úgyis csak gyakorlati tapasztalat útján tudod magas szinten magadévá tenni. Minél több emailen leszel túl, annál rutinosabbá válsz a témakörben.

Nyisd meg a hírlevél küldőt, és ess neki a feladatnak most azonnal. Ha pedig elakadnál, esetleg kérdésed lenne, akkor dobj egy emailt a hello@szovegesprofit.hu email címre. Beszéljünk róla…


Kapcsolódó cikkek