Share on facebook
Share on linkedin
Share on email

Szövegíró-keresés költséges csalódások nélkül? Mutatom, hogyan csináld…

Mi fán terem a kiváló szövegíró, hogyan ismerheted őt fel kilométerekről, és milyen kritériumok mentén köss vele megállapodást? Olvass figyelmesen, mert ez a cikk szó szerint milliókat hozhat a céges számládra.

A profi szövegíró legfontosabb ismérve ugyanis, hogy pénzt keres neked. Méghozzá sokat. Ez a cikk pedig felfedi előtted a „hogyan keress szövegírót?” kérdés minden lényeges elemét. Ha épp fontolgatod a profi szövegíró alkalmazásának lehetőségét, az itt olvasottak birtokában stabilabb tárgyalópozícióra tehetsz szert.

Pontosan milyen feladathoz keresel szövegírót?

Minél világosabbak a szövegíróra váró feladat részletei, annál könnyebb lesz megtalálnod őt a hazai marketinges szakma szénakazlában. A következő kérdések pedig segíthetnek tisztázni az együttműködésre vonatkozó elvárásaidat:

  • Milyen típusú szöveg megírásához van szükség szövegíróra?
  • Milyen számszerűsíthető eredményeket vársz el az együttműködéstől? /pl. extra bevétel, plusz látogató, x százalékkal több kattintás/
  • A szövegírón kívül kik vesznek részt a projektben? Mi kell a közös munka sikeres összehangolásához?
  • Mi az együttműködés tervezett kezdő időpontja és végső határideje?
  • Mekkora pénzösszeget tudsz fordítani a szövegíró munkadíjára?

Minden kérdésre megvan a válaszod? Akkor lépjünk is tovább, ismerd meg közelebbről is a szövegíró szakma különféle szintjeit.

Elég lesz a kezdő szint, vagy inkább profi szövegíró kell?

Az orvostudományhoz hasonlóan szövegíró fronton is létezik több szakág. Illetve valljuk be őszintén, tudás és tapasztalat szintjén is akadnak égbe kiáltó eltérések. Maradva a dokis analógiánál egy szimpla megfázásból a háziorvosod is segíthet kigyógyulni. Viszont életmentő műtéthez már nem biztos, hogy a legfeljebb közepes tudású szakembert hívnád.

Ugye, hogy nem. Mutatom neked a szövegírói paletta képzeletbeli koordinátarendszerét – a kezdőtől egészen a sebészi profizmussal dolgozó senior szintig.

  • Tartalmi szövegíró /blogger/

A belépő szint. Rövidebb blogcikkek, esetleg közösségi média felületekre szánt bejegyzések elkészítéséhez alkalmazhatod őt. Alacsony áron dolgozik, ez persze nyomot hagy a szövegek minőségén is. Ha minimál büdzséből kell alkotni, ő is megteszi.

  • Marketinges /virtuális asszisztens/, aki szöveget is ír

Nála – nyomokban – már megjelenik a marketinges szemlélet. Ezért a szövegei egy fokkal jobban támogatják az értékesítést. Hátránya, hogy mivel mindennel (is) foglalkozik, ezért többek között a szövegírás terén sincs elmélyült tudása.

  • SEO szövegíró

Ismeri a tartalmi keresőoptimalizálás alapjait, plusz ért a kulcsszavak kereséséhez. Jó esetben a szövegei úgy maradnak olvasmányosak, hogy közben SEO szempontból is képes kimaxolni a lehetőségeket. Persze csodát nem tesz. A SEO körüli hype miatt kicsit túlértékelt ez a fajta szövegírás, holott legfeljebb némi extra szerkesztést (lásd itt a cikk végén) igényel.

Ahol a szövegíró szakma (igazából) kezdődik

  • Értékesítési szövegíró

A fentebb soroltak mindegyikét csípőből tolja, miközben birtokában van a legfontosabb készségnek: képes eladni szöveggel. /szerintem itt kezdődik a szakma lényege/

Egy értékesítési szövegíróra bátran bízhatsz hirdetésszöveget, landing és értékesítési oldalt, e-mail kampányt, termékoldalakat, vagy komplett weboldal szövegezést is. Mivel pénzt termel a cégednek, ezért öröm lesz vele együtt dolgozni.

“When I write an advertisement, I don’t want you to tell me that you find it ‘creative.’ I want you to find it so interesting that you buy the product.” – David Ogilvy

  • Senior direct response copywriter

A szövegíró szakma Roger Feederer szintje. A felsorolt szövegtípusok bármelyikét álmából felkeltve megugorja, a fejlődni akaró lelkes szövegíró titánok pedig lektorálást vagy mentorálást kérnek tőle. A jóhíre futótűzként terjed a szakmában, úgyhogy tele van ügyfelekkel. Vígan csengeted ki a csípősen magas munkadíját, mivel az együttműködés busás megtérülést hoz.

Ha már a landing oldalak szóba kerültek…

„Messziről jött ember azt mond amit akar” – gondolhatod magadban. Mindjárt megmutatom, hogy válik el az ocsú a búzától, avagy miről ismerszik fel a kiváló szövegíró.

Így ismerd fel kilométerekről is a profi szövegírót

A következő szempontok tudatában akkor is átláthatsz a szitán, ha egy magát tapasztalt szövegíróként feltüntető kóklerrel egyénnel sodorna össze az élet. Mert egy jó felkészült szövegíró…

  • Már az elején olyan kérdéseket tesz fel, amikre alapból nem gondolnál

Kezdjük ott, hogy kérdésekkel indít. A munka nulladik lépéseként gondosan összeállított kérdéssort /briefet/ küld neked. Teszi ezt azért, mert a célközönség, illetve a konkrét célok ismerete nélkül esélytelen a minőségi produktum.

  • Nyitottan és érdeklődőn akarja megismerni a célközönséged

Szaknyelven fogalmazva sokat kérdez a buyer personáról. Vagyis arról, hogy ki fogja olvasni a szöveget, mit kell róla tudni, milyen problémájára kínálunk megoldást, milyen nyelven és stílusban szólítsuk meg őt, milyen állapotba szeretnénk elnavigálni?

  • Forintos ötletekkel és javaslatokkal segíti a közös munkát

Nem fél hangot adni, ha akad a tarsolyában egy-egy jobb ötlet a most alkalmazott megoldáshoz képest. Számára alap, hogy az eredményeiért fizeted meg. Úgyhogy ő is abban érdekelt, hogy a projekt minél sikeresebb legyen.

  • Akár órát igazíthatsz hozzá

Magyarul nemcsak tiszteli a megbeszélt határidőket, de tartja is magát hozzájuk. Ha pedig bármilyen oknál fogva megcsúszik, akkor korrekt módon időben értesít. Tudja jól, hogy a pontosság és a bizalom nagy kincsnek számít.

  • Az általa megírt szöveg önmagáért beszél

Nem az irodalmi stílust erőlteti, inkább a célközönség nyelvén fogalmaz. Viszont gyönyörűen tagolt és precízen szerkesztett szöveget kapsz tőle. Négy sornál hosszabb bekezdéseket nem látsz, hiszen azokat senki nem olvassa végig.

Mesteri címekkel ragadja meg a figyelmet, zsigerből dobja be a PAS vagy AIDA formulát, a CTA gombjai pedig futószalagon termelik a kattintásokat. /és angol nyelvű forrásokból tanul és fejlődik, mivel a szakma nyelve is ez/

(Mivel a szakma nyelve angol, ezért a kiváló szövegíró eredeti nyelven tanul és fejlődik)

 „Jól hangzik, de mennyibe fog ez nekem kerülni?” – kérdezheted most jogosan. Vegyük is át az árazás kérdését.

Szövegíró munkadíjak, árak és ajánlattípusok

Igazi darázsfészek ez a kérdéskör, de mindjárt segítek átlátni a szövegíró árak kusza dzsungelén.

  • Óradíj alapú árazás

Óvakodj tőle, mert ezzel a modellel ellenérdekeltek lesztek. Egyszerű a matek – minél többet szöszöl a szövegíró, annál többet fizetsz neki, és ennek semmi köze nem lesz a produktum minőségéhez. Felejtős.

  • Karakter alapú ajánlatok

Gyakori megoldás, főként blogcikkeknél. A végső ár rendszerint alku kérdése. Nem kedvelem, mert itt is fennáll az ellenérdek – a szövegíró a hosszú szöveggel, összetett szavakkal és körmönfont mondatokkal jár jól. Pedig ezekre ritkán van szükség.

  • Leütés alapon történő árazás

A karakter alapú modell annyi változással, hogy itt a szóközökért is fizetsz.

  • Nettó ár / szövegtípus modell

A korrekt metódus. Félreértés vagy ellenérdek kilőve, hiszen a végső ár kezdettől fogva egyértelmű. 500 szavas, több ezer szavas cikkeknél, hirdetésszövegeknél, e-maileknél, landing vagy sales oldalaknál és honlap szövegeknél is az egyik legtutibb modell.

  • Sikerdíj alapú árazás

Sajnos ritka, mint a fehér holló. Holott ügyfél szempontból ez lenne a legkorrektebb: a szövegíró akkor keres, ha bevételt termelt. Persze itt a szerződésben nem árt fixálni a mérőszámokat, miközben a weboldal minősége is sokat nyomhat a latban.

Szövegíró keresés a gyakorlatban, költséges csalódásoktól mentesen

Hol keress szövegírót, mire figyelj a kiválasztás során és hogyan alakítsd a folyamatot a saját igényeid szerint? Már csak ezeket a kérdéseket kell átvennünk.

  • A profi szövegírók legtutibb lelőhelyei

Ritkán vezet vakvágányra, ha ajánlás útján keresel megbízható szövegírót. Amennyiben a vállalkozó ismerősöknél akad egy-egy nyerő kontakt, azzal rengeteg plusz kört spórolhatsz meg.

Felcsaphatod a Google keresőjét is. Hogy ismeretlenül ne vigyenek be a zavarosba, érdemes lesz alaposan utánanézned a találatoknak, majd pedig több helyről is ajánlatot kérned.

„Szövegírót keresek…” jeligével posztolhatsz Facebook csoportokban is. Viszont nem árt előre készülni a rád zúduló jelentkezők örvényére. Valahogy így…

Így szűrd meg a jelentkezőket és minimalizáld a kockázatot

Beérkezett egy szekérderéknyi jelentkezés, és jó volna megszűrni őket? Írass velük próbaanyagot, vagy kérd be a három legjobb referenciájukat. Ha még így sem vagy 100%-ig biztos a dolgodban, a legszimpatikusabbakkal beszélj telefonon is.

Profi szövegírót keresel – aki képes eladni?

Foglalj időpontot 15 perces igényfelmérő beszélgetésre. Nézzük meg, hogyan tudok a segítségedre lenni?

[booked-calendar]

Kapcsolódó cikkek