Mi fán terem a kiváló szövegíró, hogyan ismerheted őt fel kilométerekről, és milyen kritériumok mentén köss vele megállapodást? Olvass figyelmesen, mert ez a cikk szó szerint milliókat hozhat a konyhádra.
A profi szövegíró legfontosabb ismérve, hogy pénzt keres neked. Méghozzá sokat. Ez a cikk pedig felfedi előtted a „hogyan keress szövegírót” kérdés minden aspektusát. Olvasd tehát figyelmesen a cikket, aztán pedig beszélgessünk a marketingszövegeidről.
A szövegíró keresés első fontos kérdése
Minél világosabbak a szövegíródra váró feladat részletei, annál könnyebb megtalálnod őt a marketinges szakma szénakazlában. A következő kérdések pedig segíthetnek tisztázni az elvárásaidat:
- Milyen típusú marketingszövegre van szükséged?
- Milyen számszerűsíthető eredményeket vársz el? /pl. extra bevétel, plusz látogató, több kattintás/
- A szövegírón kívül kik vesznek részt a projektben? Mi kell a közös munka sikeres összehangolásához?
- Mi az együttműködés tervezett kezdő időpontja és határideje?
- Mekkora pénzösszeget tudsz fordítani a munkadíjára?
Minden kérdésre megvan a válaszod? Akkor lépjünk is tovább, mert a szakma különféle szintjei külön misét érdemelnek.
Elég lesz a kezdő szint, vagy profi szövegíró kell?
Az orvostudományhoz hasonlóan szövegíró fronton is létezik több szakág. Illetve tudás és tapasztalat szintjén is akadnak égbe kiáltó eltérések. Maradva a dokis analógiánál egy szimpla megfázásból a háziorvosod is segíthet kigyógyulni. De életmentő műtéthez már nem biztos, hogy a legfeljebb közepes tudású szakembert hívnád.
Ugye, hogy nem? Mutatom is a szövegírói paletta képzeletbeli koordinátarendszerét – a kezdőtől egészen a sebészi profizmussal dolgozó senior szintig.
- Tartalmi szövegíró /blogger/
Belépő szint. Rövidebb blogcikkek, esetleg közösségi média felületekre szánt bejegyzések elkészítéséhez ért. Alacsony áron dolgozik, ez persze nyomot hagy a szövegek minőségén is. Lehet, hogy tartalomkészítésben jó. De sales szöveget ne bízz rá!
- Marketinges /virtuális asszisztens/, aki szöveget is ír
Nála – nyomokban – már megjelenik a marketinges szemlélet. Ezért a szövegei egy fokkal jobban támogatják az értékesítést. Hátránya, hogy mivel mindennel (is) foglalkozik, ezért többek között a szövegírás terén sincs elmélyült tudása. Neki se adj komoly kampányt, amin milliókat bukhatsz.
- SEO szövegíró
Már a kifejezezést se szeretem, szerintem nem létező fogalom. Ismeri a tartalmi keresőoptimalizálás alapjait, plusz ért a kulcsszavak kereséséhez. Jó esetben a szövegei úgy maradnak olvasmányosak, hogy közben SEO szempontból is képes kimaxolni a lehetőségeket.
De csodát nem tesz. A SEO körüli hype lanyhulásával róluk se nagyon hallasz. Talán jobb is ez így.
Ahol a szövegíró szakma (igazából) kezdődik
- Értékesítési szövegíró
A fentebb soroltak mindegyikét csípőből tolja, miközben birtokában van a legfontosabb készségnek: képes eladni szöveggel. /szerintem itt kezdődik a szakma lényege/
Egy értékesítési szövegíróra bátran bízhatsz hirdetésszöveget, landing és értékesítési oldalt, e-mail kampányt, termékoldalakat, vagy komplett weboldal szövegezést is. Mivel pénzt termel a cégednek, ezért öröm vele együtt dolgozni.
- Senior direct response copywriter
A szövegíró szakma Roger Feederer szintje. A felsorolt szövegtípusok bármelyikét álmából felkeltve megugorja, a fejlődni akaró lelkes szövegíró titánok pedig lektorálást vagy mentorálást kérnek tőle. A jóhíre futótűzként terjed a szakmában, úgyhogy tele van ügyfelekkel. Vígan csengeted ki a csípősen magas munkadíját, mivel az együttműködés busás megtérülést hoz.
„Jó, de hogy különböztessem meg a kóklert a profitól?” – gondolhatod magadban. Mindjárt megmutatom, hogy válik el az ocsú a búzától, avagy miről ismerszik fel a kiváló szövegíró.
Így ismerd fel kilométerekről a profi szövegírót
A következő szempontok tudatában akkor is átláthatsz a szitán, ha egy magát tapasztalt szövegíróként feltüntető kóklerrel egyénnel sodorna össze az élet. Mert egy jó felkészült szövegíró…
- Már az elején olyan kérdéseket tesz fel, amikre alapból nem gondolnál
Kezdjük ott, hogy kérdésekkel indít. A munka nulladik lépéseként gondosan összeállított kérdéssort /briefet/ küld neked. Teszi ezt azért, mert a célközönség, illetve a konkrét célok ismerete nélkül esélytelen a minőségi produktum.
- Nyitottan és érdeklődőn akarja megismerni a célközönséged
Szaknyelven fogalmazva sokat kérdez a buyer personáról. Vagyis arról, hogy ki fogja olvasni a szöveget, mit kell róla tudni, milyen problémájára kínálunk megoldást, milyen nyelven és stílusban szólítsuk meg őt, milyen állapotba szeretnénk elnavigálni?
- Forintos ötletekkel és javaslatokkal segíti a közös munkát
Nem fél hangot adni, ha akad a tarsolyában egy-egy jobb ötlet a most alkalmazott megoldáshoz képest. Számára alap, hogy az eredményeiért fizeted meg. Úgyhogy ő is abban érdekelt, hogy a projekt minél sikeresebb legyen.
- Akár órát igazíthatsz hozzá
Magyarul nemcsak tiszteli a megbeszélt határidőket, de tartja is magát hozzájuk. Ha pedig bármilyen oknál fogva megcsúszik, akkor korrekt módon időben értesít. Tudja jól, hogy a pontosság és a bizalom nagy kincsnek számít.
- Az általa megírt szöveg önmagáért beszél
Nem az irodalmi stílust erőlteti, inkább a célközönség nyelvén fogalmaz. Viszont gyönyörűen tagolt és precízen szerkesztett szöveget kapsz tőle. Négy sornál hosszabb bekezdéseket nem látsz, hiszen azokat senki nem olvassa végig.
Mesteri címekkel ragadja meg a figyelmet, zsigerből dobja be a PAS vagy AIDA formulát, a CTA gombjai pedig futószalagon termelik a kattintásokat. /és angol nyelvű forrásokból tanul és fejlődik, mivel a szakma nyelve is ez/
„Jól hangzik, de mennyibe fog ez nekem kerülni?” – kérdezheted most jogosan. Vegyük is át az árazás kérdését.
Szövegíró munkadíjak, árak és ajánlattípusok
Igazi darázsfészek ez a kérdéskör, de mindjárt segítek átlátni a szövegíró árak kusza dzsungelén.
- Óradíj alapú árazás
Óvakodj tőle, mert ezzel a modellel ellenérdekeltek lesztek. Egyszerű a matek – minél többet szöszöl a szövegíró, annál többet fizetsz neki, és ennek semmi köze nem lesz a produktum minőségéhez. Felejtős.
- Karakter alapú ajánlatok
Gyakori megoldás, főként blogcikkeknél. A végső ár rendszerint alku kérdése. Nem kedvelem, mert itt is fennáll az ellenérdek – a szövegíró a hosszú szöveggel, összetett szavakkal és körmönfont mondatokkal jár jól. Pedig ezekre ritkán van szükség.
- Leütés alapon történő árazás
A karakter alapú modell annyi változással, hogy itt a szóközökért is fizetsz.
- Nettó ár / szövegtípus modell
A korrekt metódus. Félreértés vagy ellenérdek kilőve, hiszen a végső ár kezdettől fogva egyértelmű. 500 szavas, több ezer szavas cikkeknél, hirdetésszövegeknél, e-maileknél, landing vagy sales oldalaknál és honlap szövegeknél is az egyik legtutibb modell.
- Sikerdíj alapú árazás
Sajnos ritka, mint a fehér holló. Holott ügyfél szempontból ez lenne a legkorrektebb: a szövegíró akkor keres, ha bevételt termelt. Persze itt a szerződésben nem árt fixálni a mérőszámokat, miközben a weboldal minősége is sokat nyomhat a latban.
Szövegíró keresés a gyakorlatban, költséges csalódásoktól mentesen
Hol keress szövegírót, mire figyelj a kiválasztás során és hogyan alakítsd a folyamatot a saját igényeid szerint? Már csak ezeket a kérdéseket kell átvennünk.
- A profi szövegírók legtutibb lelőhelyei
Ritkán vezet vakvágányra, ha ajánlás útján keresel megbízható szövegírót. Amennyiben a vállalkozó ismerősöknél akad egy-egy nyerő kontakt, azzal rengeteg plusz kört spórolhatsz meg.
Felcsaphatod a Google keresőjét is. Hogy ismeretlenül ne vigyenek be a zavarosba, érdemes lesz alaposan utánanézned a találatoknak, majd pedig több helyről is ajánlatot kérned.
„Szövegírót keresek…” jeligével posztolhatsz Facebook csoportokban is. Viszont nem árt előre készülni a rád zúduló jelentkezők örvényére. Valahogy így…
Így szűrd meg a jelentkezőket és minimalizáld a kockázatot
Beérkezett egy szekérderéknyi jelentkezés, és jó volna megszűrni őket? Írass velük próbaanyagot, vagy kérd be a három legjobb referenciájukat. Ha még így sem vagy 100%-ig biztos a dolgodban, a legszimpatikusabbakkal beszélj telefonon is.
Beszélgessünk a marketingszövegeidről
Ha velem dolgozol, az első beszélgetés mindig DÍJMENTES.
Sőt, akár most azonnal foglalhatsz időpontot. Kattints a naptárra és foglalj úgy, ahogy neked kényelmes.