fbpx

Szövegíró keresés csalódások nélkül

Meggyőződésem, hogy a szövegíró keresés sikeréből többszörösen profitálhat a vállalkozásod. A céged bevételt nyerhet, a naptáradban értékes munkaórák szabadulhatnak fel, és még a vevőid is jól járnak. Win-win-win helyzet, ahogy mondani szokták.

A cikkből az ide vezető 5+1 célravezető lépést ismerheted meg. Szövegíróként több száz vállalkozóval dolgoztam együtt az évek alatt. Láttam mi működik, és mi nem. A bejegyzésben a tapasztalataimat összegzem.

Hogy miért? Azt szeretném, hogy a cikk segítsen rátalálni az ideális szakemberre, vagy csapatra. Függetlenül attól, hogy ez én leszek, vagy bárki más. Kis lépés az emberiségnek, nagy lépés a vállalkozásodnak.

Inkább hallgatnád?

1. lépés: Gondold végig, milyen feladatokhoz keresel szövegírót?

Minél pontosabban definiálod a teendőket, annál könnyebben találod meg a legalkalmasabb személyt. Pofon egyszerű nem igaz? Sokan ennek ellenére átugorják ezt a lépést. Ha viszont rám hallgatsz, inkább rászánod az időt.

Valójában kettő kérdést kell végig gondolnod, de azokat jó alaposan:

  • Milyen szövegek megírásához kell a szövegíró? 

Például weboldal, hírlevél, közösségi média, webshop termékoldal, hirdetési szövegek, vagy ezek mindegyike. 

  • Miért kell a szövegíró?

Időből, kapacitásból van kevés? A megfelelő szavakat találjátok nehezen? Vagy a “miről írjunk” dilemma a legnagyobb elakadás?

Vázoljátok fel azt a jövőképet, amit a kirakósba puzzleként passzoló szaki nyújthat hosszabb távon. Gondold végig, milyen feladatokat tudnál adni egy rátermett szövegírónak a következő héten, hónapban, vagy akár évben?

Az általam javasolt első lépés előnye, hogy megalapozza a következőt. Ezennel rá is kanyarodhatunk a szakmai elvárásokra.

2. lépés: Tudásra, tapasztalatra vonatkozó elvárások tisztázása

Akár egy junior, medior vagy senior szövegíróval is megütheted a főnyereményt. Minden azon múlik, hogy a szakmai tapasztalatra és tudásra vonatkozó elvárásokat a feladatokhoz igazítod-e. Vegyük végig mindhárom „kategória” előnyeit és hátulütőit:

Junior szövegíró

  • Előnye: olcsón dolgozik, jó eséllyel van kapacitása.
  • Hátránya: tovább tart betanítani, a megírt szövegek minőségi plafonja alacsony.

Ha van időd, türelmed, és látod a fejlődési potenciált, némi befektetett energiával egy kezdő is kivirágozhat nálatok.

Medior szövegíró

  • Előnye: relatíve könnyű megfizetni, a szövegei már hozhatnak megtérülést.
  • Hátránya: korlátozott a tudása és a kapacitása, kulcskérdés, hogy akar és tud-e fejlődni.

Langyos víz effekt, se nem kezdő, se nem vérprofi. De ha megvan benne az alázat, lelkes a szakmája iránt, akkor beválhat.

Senior szövegíró

  • Előnye: a szövegei kenterbe verik a legjobb értékesítőt, és még ötletekkel is elhalmoz.
  • Hátránya: drágábban dolgozik, a kapacitása pedig véges. Ennek ellenére megéri rá várni, ha a megírt szövegeivel pénzt hoz a konyhára.

Van itt még egy szempont, amivel jobb tisztában lenned.

Véleményem szerint a szövegíróknak két alapvető típusa van. Bár idehaza még nem kiforrott a szakma és sokan keverik a szezont a fazonnal, megbízóként tudni kell köztük különbséget tenni:

Tartalmi szövegíró (content writer)

Blogbejegyzések, közösségi média posztok, hírlevelek írását bízhatod rá. Olvasmányosan ír, ez a szuperképessége. Hátránya, hogy nem tud, nem mer, vagy nem akar szöveggel eladni.

Értékesítési szövegíró (copywriter)

Ahogy az ügyfeleimnek mondani szoktam, “én írok, Te keresel”. 

Egy copywriter szuperképessége, hogy tud szöveggel eladni. Blogok és posztok mellett rábízhatod weboldalak, email marketing, hirdetések, értékesítési kampányok szövegezését.

3. lépés: A szövegíró keresés hozzáállásbeli kérdései

Ha a tudás és a tapasztalat szinkronban van az elvárásokkal, az még csak fél siker! Tapasztalataim szerint legalább ennyire fontos a hozzáállás is. Úgy szoktam mondani, “legyen meg a kémia”.

Te ismered jól, kivel tudsz hatékonyan együttműködni. De akadnak olyan ismertetőjegyek, amelyek alapján kilométerekről felismerheted a kóklert, vagy a profit. Plusz az évek alatt én is feltettem sok száz vállalkozónak a “mit vársz el egy szövegírótól” kérdést. 

A válaszok rendre így néztek ki:

  • legyen lelkes, őszintén érdeklődjön a célközönséged iránt;
  • tollbamondás helyett álljon elő ötletekkel;
  • legalább alapszinten értsen a marketinghez és az eladáshoz; 
  • ne szépirodalmi stílusban, hanem a vevőid nyelvén írjon;
  • maradjon alázatos és tartsa be a határidőket.

Persze messziről jött szövegíró azt mond, amit akar! Ezért mindjárt segítek radart “növeszteni”, hogy legyenek eszközeid a szavahihetőség ellenőrzésére.

4. lépés: Három módszer a hitelesség ellenőrzésére

A legtöbb üzleti együttműködés olyan, mint egy párkapcsolat. Az ismerkedés szakaszában mindenki a legszebb arcát igyekszik mutatni. Gyakran mégis válással végződik a történet. 

Ez az, amit nem akarunk. Úgyhogy, amikor szövegírót keresel, a következő néhány tipp megkímélhet a későbbi csalódástól.

  • Kérj referenciát

Néhány weboldal, hírlevél, blog vagy egyéb szöveg már tükrözni fogja azt a minőséget, amit várhatsz. Kérhetsz referenciát a tevékenységednek, vagy a szöveg típusának megfelelően is.

Ha a szövegíró – bármilyen okból kifolyólag – nem tud referenciát adni, megállapodhattok egy próba munkában is.

  • Kérdezz körbe az ismerősöknél

Kis ország vagyunk, vállalkozói és marketinges körökben kis túlzással mindenki ismer mindenkit. Ha van olyan a környezetedben, akinek adsz a szavára, egy körkérdést megér a dolog.

  • Beszélgetés közben figyelj a jelekre

Pontosan érkezik a meetingre vagy késik pár percet? Felkészült a cégedből vagy úgy esik be a konzultációra? Profin válaszol vagy hadovál össze-vissza? Árulkodó jelek mindig vannak, neked kell előre kiszúrni őket.

Körvonalozódik már, ki lehet nektek az ideális szövegíró? Örülök, ha így van. Viszont egy fontos dolog eddig még nem került szóba. Az árak kérdése.

5. lépés: Mennyi az annyi?

A “szövegírás árak” kifejezésre keresve nehéz mértékadónak tekinthető összegzést találni. Ez érthető is, meg nem is. Itthon még nem kiforrott a szakma, ráadásul szaktudás és hozzáadott érték terén is széles a skála.

Fókuszálunk tehát arra, ami számodra iránytű lehet az anyagiak kalkulálásakor:

  • Hogyan áraz egy profi szövegíró?

Óradíj alapon biztosan nem! Minél többet szöszöl, annál többet fizetsz neki. Ugyanez a bajom a karakter alapú árazással. Nehéz vele kalkulálni, és szintén ellenérdekeltek vagytok.

Ha viszont tőlem kérsz ajánlatot, fix árat fogsz kapni szöveg típusonként. Így nem zsákbamacskát veszel, hanem előre tudsz tervezni.

  • Tartalomra, vagy értékesítési szövegre kérsz ajánlatot?

Például Facebook posztoknál a junior szint is el tud ketyegni, ha nem vársz közvetlen eredményeket a szövegtől. Ellenben értékesítési szövegeknél nem babra megy a játék!

Weboldal, hirdetési, email marketing stb. szövegírásnál lebeszélnélek a “darab-darab” megközelítésről. Amikor megtérülést vársz a szöveges tartalmaktól, akkor minden leírt betű számít.

  • Mennyit ér neked egy ütős szöveg?

Tegyük fel, hogy “A” szövegíró 10, “B” pedig 100 gombért cserébe írja meg a honlapod szövegét. Látszólag “A”-val jársz jobban. De mi van, ha “B” szaki szövege 10.000 ezer gombot hoz a konyhára, “A” szakié pedig egy lyukas garast sem?

Lefogadom, hogy a laptopod vagy az okostelefonod nem a legolcsóbb, amit a piacon lehet kapni. Szövegíróból se a legolcsóbbat keresd, mert nem vele jársz a legjobban.

+1. lépés: Hol és miként találj rá az ideális szövegíróra?

A “hol” kérdésre annyi opciód van, mint égen a csillag:

  • kérhetsz ajánlatot tőlem (bár ez nem a reklám helye);
  • felcsaphatod a Google keresőjét;
  • körbe kérdezhetsz ismerősöknél;
  • de simán lehet, hogy pár perc múlva megtalál egy Facebook hirdetés is.

Sokat segít, ha megfogadod a fent részletezett javaslatokat. Azt sem tiltja semmilyen erkölcsi kódex, hogy többektől is ajánlatot kérj. Így lesz összehasonlítási alapod, és tudatosabban dönthetsz.

A következőkre viszont mindenképp fektess hangsúlyt, amint elkezdesz valakivel dolgozni:

  • Az első beszélgetés legyen kötelezettségmentes. Ismerjétek meg egymást, hogy el tudjátok dönteni, akartok-e együtt dolgozni.
  • Kössetek szerződést, legyenek meg írásban az együttműködés keretei.
  • A jó szövegíró briefet töltet ki veled. Azért, hogy megismerje a célközönséget és lássa az elvárásaidat.
  • Előbb a struktúra, utána a megírt szöveg. Nálam legalábbis minden szövegnél a logikai váz készül el hamarabb, utána lépünk tovább az írásra.

Egy körben kérj lehetőséget a módosításra. Nem jó, ha mindenbe állandóan bele javítasz. De fontos, hogy legyen beleszólásod az eredménybe.

Most már készen állsz a csalódásmentes szövegíró keresésre?

Őszintén remélem, hogy hasznodra válik ez a pár perces olvasás. Függetlenül attól, hogy fogunk-e együtt dolgozni, vagy sem. Szerintem akkor léphet előre a gazdaságunk, ha a jó vállalkozások jó szakemberekkel dolgoznak együtt.

Milyen az, ha én írom a marketingszövegeidet?

Szeretnél minden héten ilyen tartalmakat?

Iratkozz fel, és legalább heti egy "én írok, Te Keresel" levél menni fog az inboxodba.

Aggódnod nem kell, eszem ágában sincs spammelni, a levélszemetet én is utálom. Ha mégsem tetszik a kontent, bármikor leiratkozhatsz. De azon leszek, hogy még csak ne is gondolj erre.

Kovács Péter

hello@szovegesprofit.hu

Foglalj időpontot. (kattints)

Foglalj időpontot. (kattints)

Kapcsolódó cikkek

Add meg, hová küldhetem az e-bookot

KÉRDEZNÉL? AJÁNLATOT KÉRNÉL?

Köszönöm az érdeklődésed előre is, hálás vagyok.

Töltsd ki az alábbi űrlapot, írd meg miben segíthetek. Amint időm engedi, válaszolok…

Addig is nézz körbe a blogon, vagy hallgass bele a podcast adásokba.

Barátsággal: Kovács Peti

Egy uncsi ajánlatot világbajnok szöveggel is nehéz eladni. De ha az ajánlatod ellenállhatatlan, akkor vinni fogják, mint a cukrot! 

"KERESZTAPA AJÁNLAT INGYENES MINIKURZUS"

Nálad is csak 24 óra egy nap, de feladatból (és problémából) hegyek tornyosulnak előtted?

"profit keresel, akinek bízhatsz a tudásában?"

Őszinteség, felelősségvállalás, az adott szó betartása – jogos, ha ezeket alapból elvárod egy szövegírótól.

"ígéretekből volt elég, neked eredmény kell?"

Add meg, hová küldhetem a sablonokat