„Rácz Jenő olyat mondott Járai Mátéról adásban, amit senki se gondolt volna” – jött velem szembe a címsor és a „hír”, amikor az imént a kíváncsiságtól vezérelve szörföztem kicsit a Blikk.hu felületén.
Mi tagadás, egymást érték a forróbbnál forróbb címek. Ez megerősítette a feltételezésemet: igenis megéri ellesni a bulvármédia fortélyait, ha címsor írásról van szó. Még akkor is, ha a vállalkozásod köszönőviszonyban sincs a celebhírekkel.
A „hogyan” kérdésre máris adom a választ, csak görgess tovább az olvasáshoz.
Miért életbevágóan fontos, hogy bombaerős címsoraid legyenek?
Mert a címsor erősségén áll vagy bukik, hogy az emberek kíváncsiak lesznek-e a mondandódra, vagy megy a munkád a levesbe.
Mindegy, hogy blogcikket, értékesítési oldalt vagy Facebook hirdetést szövegezel. Ha a headline nem meggyőző, a közönséged nagyrészét máris elvesztetted.
Tudtad, hogy átlagosan 10-ből 8 ember olvassa el a marketingszövegek főcímeit, de csak 2 megy tovább az olvasással? Nem túl jó arány, ugye?
Hiába világbajnok a tartalom minden más eleme, ha a vérszegény címadás miatt a kutya se kíváncsi rá.
Kulcskérdés tehát, hogy minél hatékonyabb címeket használj. Nézzük is meg, mitől lesz egy headline működőképes.
A hatékony címsor írásának alapvető ismérvei
A legfontosabb, hogy felkeltse a figyelmet. Hogy kíváncsiságot, érdeklődést generáljon. Hogy mágnesként vonzza a tekintetet és tovább olvasásra sarkalljon. Ennyit kell tudnia, de ezt magasszinten.
Az úgynevezett 4U modell kézenfekvő csekklistaként szedi össze, mi tesz egy címsort erőssé:
- Unique – Egyedi, azaz nem egy unalomig ismételt frázis, amit ezerszer olvasott már mindenki.
- Ultra specific – Ultraspecifikus, avagy hemzseg a konkrétumoktól, a számoktól, a tényektől.
- Useful – Hasznos, tehát a célközönség számára releváns információt tartalmaz.
- Urgent – Sürgető, vagyis azonnali tovább olvasásra ösztökél.
A szemléltetés kedvéért vegyünk két példát:
- „Hogyan írj hatékony címsorokat?”
- „Hogyan írj hatékony címsorokat 1 perc alatt, amikre a Blikknél is elismerősen csettintenek?”
Ugye, mennyivel meggyőzőbb a második? Még jobb, ha egyszerű, frappáns, könnyen érthető címeket használsz. A legfontosabb pedig, hogy telibe találd a célközönséged érdeklődését.
Még egy fontos dolog…
Ne ess abba a hibába, hogy a címsorral egyből el akarod adni a terméked vagy a szolgáltatásod. Az a szöveg egészének a feladata. A headline egyetlen célja, hogy az emberek tovább olvassanak. Gondolkodj lépésről lépésre. Apropó lépések, kanyarodjunk is rá a fő témánkra.
Miért pont a bulvárlapoktól lesd el a címadás fortélyait?
Mert ők a műfaj nagykirályai. Nincs más választásuk, hisz náluk létkérdés az olvasottság. Ha gyenge címeket használnak, alacsony példányszámot tudnak eladni, és előbb-utóbb csődbe mennek. Nem is válogatnak az eszközökben, ha a figyelem megragadásáról van szó.
Celeb-ügyek, szaftos sztárhírek, szenzációvá felfújt történések, amelyek időnként köszönőviszonyban sincsenek a valósággal. De nem feladatunk kétségbe vonni az erkölcsi mivoltukat. Több hasznunk lesz, ha a módszerüket nézzük meg közelebbről.
Különösképp egy hármas szabályt érdemes ellesned a bulvárlapok szerkesztőitől:
- Kezdd a legfontosabb és legidőszerűbb információval.
- Folytasd a tényeket alátámasztó részletekkel.
- Zárd le néhány kevésbé fontos, de releváns részlettel.
Lássuk mindezt egy példán keresztül, hogy könnyebb legyen a memorizálás:
„Az ismert influencer kitálal! Követőbázisának felét úgy vásárolta. Mutatjuk az interjú részleteit”
Ismert influencer – mivel ő a legérdékesebb, ezért minél előbbre kell kerülnie a címben.
Követőbázisának felét vásárolta – újabb érdekesség, ami beakasztja a horgot, fokozza a kíváncsiságot.
Mutatjuk az interjú részleteit – utalás arra, hogy miért éri meg tovább olvasni.
„Jó, de hogy használjam ezt, ha nem bulvár hírekről írok?” – jogos a kérdésed.
Bármilyen címet is írsz, a legérdekesebb információt tedd minél előbbre. Annak kell megakasztania a tekintetet! Aztán dobj be még egy érdekességet, ami tovább olvasásra serkent. A munka javasolt sorrendjét pedig máris kifejtem neked.
Lépésről lépésre használható útmutató a címsor íráshoz
Szöveget írni olyan, mint vacsorát főzni. A sikerhez be kell szerezni a hozzávalókat és ismerni kell az egymás után következő lépéseket. Ehhez mérten mutatom is azt a receptet, ami nálam kismillió alkalommal bevált, és amit játszi könnyedséggel leutánozhatsz.
Hozzávalók:
- a célközönséged tűpontos ismerete.
- információmorzsa, amire az olvasód felkapja a fejét
- címsor formula, amit modellezel és amibe a kulcsszavakat beilleszted.
- ötletelés, türelem, kreativitás.
Javasolt munkamenet:
Ne a címadással kezdj. Először írd meg a szöveg többi részét, a címet hagyd a munka végére. Így nem szöszölöd el az időt, ráadásul sokkal jobb verziók is kipattannak a fejedből.
Ne állj meg egyetlen headline megírásánál. Írj össze legalább 10 verziót, aztán válaszd ki a legerősebbet. Vagy ha már haladó szinten tolod a marketinget, A/B tesztelheted is az ígéretes verziókat.
Fogadd el, hogy jó címeket írni időigényes feladat. Kőkemény agymunka kicsiszolni a legerősebb verziót. Időnként legalább annyi időbe telik, mint amit a szöveg többi részére fordítasz. De megéri a fáradozás, hiszen így tudsz minél magasabb szintű érdeklődést generálni.