fbpx

Címsor írás mesterfokon, amit a Blikknél is megirigyelnének?

„Rácz Jenő olyat mondott Járai Mátéról adásban, amit senki se gondolt volna” – jött velem szembe a címsor és a „hír”, amikor az imént a kíváncsiságtól vezérelve szörföztem kicsit a Blikk.hu felületén.

Mi tagadás, egymást érték a forróbbnál forróbb címek. Ez megerősítette a feltételezésemet: igenis megéri ellesni a bulvármédia fortélyait, ha címsor írásról van szó. Még akkor is, ha a vállalkozásod köszönőviszonyban sincs a celebhírekkel.

A „hogyan” kérdésre máris adom a választ, csak görgess tovább az olvasáshoz.

Miért életbevágóan fontos, hogy bombaerős címsoraid legyenek?

Mert a címsor erősségén áll vagy bukik, hogy az emberek kíváncsiak lesznek-e a mondandódra, vagy megy a munkád a levesbe.

Mindegy, hogy blogcikket, értékesítési oldalt vagy Facebook hirdetést szövegezel. Ha a headline nem meggyőző, a közönséged nagyrészét máris elvesztetted.

Tudtad, hogy átlagosan 10-ből 8 ember olvassa el a marketingszövegek főcímeit, de csak 2 megy tovább az olvasással? Nem túl jó arány, ugye?

Hiába világbajnok a tartalom minden más eleme, ha a vérszegény címadás miatt a kutya se kíváncsi rá.

Kulcskérdés tehát, hogy minél hatékonyabb címeket használj. Nézzük is meg, mitől lesz egy headline működőképes.

A hatékony címsor írásának alapvető ismérvei

A legfontosabb, hogy felkeltse a figyelmet. Hogy kíváncsiságot, érdeklődést generáljon. Hogy mágnesként vonzza a tekintetet és tovább olvasásra sarkalljon. Ennyit kell tudnia, de ezt magasszinten.

Az úgynevezett 4U modell kézenfekvő csekklistaként szedi össze, mi tesz egy címsort erőssé:

  • Unique – Egyedi, azaz nem egy unalomig ismételt frázis, amit ezerszer olvasott már mindenki.
  • Ultra specific – Ultraspecifikus, avagy hemzseg a konkrétumoktól, a számoktól, a tényektől.
  • Useful – Hasznos, tehát a célközönség számára releváns információt tartalmaz.
  • Urgent – Sürgető, vagyis azonnali tovább olvasásra ösztökél.

A szemléltetés kedvéért vegyünk két példát:

  • „Hogyan írj hatékony címsorokat?”
  • „Hogyan írj hatékony címsorokat 1 perc alatt, amikre a Blikknél is elismerősen csettintenek?”

Ugye, mennyivel meggyőzőbb a második? Még jobb, ha egyszerű, frappáns, könnyen érthető címeket használsz. A legfontosabb pedig, hogy telibe találd a célközönséged érdeklődését.

Még egy fontos dolog…

Ne ess abba a hibába, hogy a címsorral egyből el akarod adni a terméked vagy a szolgáltatásod. Az a szöveg egészének a feladata. A headline egyetlen célja, hogy az emberek tovább olvassanak. Gondolkodj lépésről lépésre. Apropó lépések, kanyarodjunk is rá a fő témánkra.

Miért pont a bulvárlapoktól lesd el a címadás fortélyait?

Mert ők a műfaj nagykirályai. Nincs más választásuk, hisz náluk létkérdés az olvasottság. Ha gyenge címeket használnak, alacsony példányszámot tudnak eladni, és előbb-utóbb csődbe mennek. Nem is válogatnak az eszközökben, ha a figyelem megragadásáról van szó.

Celeb-ügyek, szaftos sztárhírek, szenzációvá felfújt történések, amelyek időnként köszönőviszonyban sincsenek a valósággal. De nem feladatunk kétségbe vonni az erkölcsi mivoltukat. Több hasznunk lesz, ha a módszerüket nézzük meg közelebbről.

Különösképp egy hármas szabályt érdemes ellesned a bulvárlapok szerkesztőitől:

  1. Kezdd a legfontosabb és legidőszerűbb információval.
  2. Folytasd a tényeket alátámasztó részletekkel.
  3. Zárd le néhány kevésbé fontos, de releváns részlettel.

Lássuk mindezt egy példán keresztül, hogy könnyebb legyen a memorizálás:

„Az ismert influencer kitálal! Követőbázisának felét úgy vásárolta. Mutatjuk az interjú részleteit”

Ismert influencer – mivel ő a legérdékesebb, ezért minél előbbre kell kerülnie a címben.

Követőbázisának felét vásárolta – újabb érdekesség, ami beakasztja a horgot, fokozza a kíváncsiságot.

Mutatjuk az interjú részleteit – utalás arra, hogy miért éri meg tovább olvasni.

„Jó, de hogy használjam ezt, ha nem bulvár hírekről írok?” –  jogos a kérdésed.

Bármilyen címet is írsz, a legérdekesebb információt tedd minél előbbre. Annak kell megakasztania a tekintetet! Aztán dobj be még egy érdekességet, ami tovább olvasásra serkent. A munka javasolt sorrendjét pedig máris kifejtem neked.

Lépésről lépésre használható útmutató a címsor íráshoz

Szöveget írni olyan, mint vacsorát főzni. A sikerhez be kell szerezni a hozzávalókat és ismerni kell az egymás után következő lépéseket. Ehhez mérten mutatom is azt a receptet, ami nálam kismillió alkalommal bevált, és amit játszi könnyedséggel leutánozhatsz.

Hozzávalók:

  • a célközönséged tűpontos ismerete.
  • információmorzsa, amire az olvasód felkapja a fejét
  • címsor formula, amit modellezel és amibe a kulcsszavakat beilleszted.
  • ötletelés, türelem, kreativitás.

Javasolt munkamenet:

Ne a címadással kezdj. Először írd meg a szöveg többi részét, a címet hagyd a munka végére. Így nem szöszölöd el az időt, ráadásul sokkal jobb verziók is kipattannak a fejedből.  

Ne állj meg egyetlen headline megírásánál. Írj össze legalább 10 verziót, aztán válaszd ki a legerősebbet. Vagy ha már haladó szinten tolod a marketinget, A/B tesztelheted is az ígéretes verziókat.

Fogadd el, hogy jó címeket írni időigényes feladat. Kőkemény agymunka kicsiszolni a legerősebb verziót. Időnként legalább annyi időbe telik, mint amit a szöveg többi részére fordítasz. De megéri a fáradozás, hiszen így tudsz minél magasabb szintű érdeklődést generálni.

Szeretnél minden héten ilyen tartalmakat?

Iratkozz fel, és legalább heti egy "én írok, Te Keresel" levél menni fog az inboxodba.

Aggódnod nem kell, eszem ágában sincs spammelni, a levélszemetet én is utálom. Ha mégsem tetszik a kontent, bármikor leiratkozhatsz. De azon leszek, hogy még csak ne is gondolj erre.

Kovács Péter

hello@szovegesprofit.hu

Foglalj időpontot. (kattints)

Foglalj időpontot. (kattints)

Kapcsolódó cikkek

Add meg, hová küldhetem az e-bookot

KÉRDEZNÉL? AJÁNLATOT KÉRNÉL?

Köszönöm az érdeklődésed előre is, hálás vagyok.

Töltsd ki az alábbi űrlapot, írd meg miben segíthetek. Amint időm engedi, válaszolok…

Addig is nézz körbe a blogon, vagy hallgass bele a podcast adásokba.

Barátsággal: Kovács Peti

Egy uncsi ajánlatot világbajnok szöveggel is nehéz eladni. De ha az ajánlatod ellenállhatatlan, akkor vinni fogják, mint a cukrot! 

"KERESZTAPA AJÁNLAT INGYENES GYORSTALPALÓ"

Nálad is csak 24 óra egy nap, de feladatból (és problémából) hegyek tornyosulnak előtted?

"profit keresel, akinek bízhatsz a tudásában?"

Őszinteség, felelősségvállalás, az adott szó betartása – jogos, ha ezeket alapból elvárod egy szövegírótól.

"ígéretekből volt elég, neked eredmény kell?"

Add meg, hová küldhetem a sablonokat