Pár perce kaptam egy hírlevelet. SUPER BLACK FRIDAY szállásajánlatokat ígér. Kattintás után mégis csalódást okoz. A pár százalékos akciókról ordít, máskor is simán megkapnám őket. A héten ez már a sokadik olyan Black Friday ajánlat, amitől elfog a szekunder szégyenérzet.
Szerintem lehetne ezt máshogy is. Kreatív, kimunkált marketingszövegekkel. Ezekről osztom meg veled a véleményem ebben a cikkben.
/Tudom, a nagyoknál így is kijön a matek, és működhetnek ezek a kampányok. A cikkből akkor meríthetsz , ha nem valamelyik áruházlánc sokmilliós marketingbüdzséje van a kezedben. Köszi, hogy megérted./
Honnan jön egyáltalán a Black Friday őrülete?
A Black Friday november negyedik csütörtökje, avagy a hálaadás utáni péntek elnevezése az Egyesült Államokban. Odaát a 2009-es év óta általános a használata. A karácsonyi shopping szezon kezdetének szimbólumaként tartják számon.
A kifejezéshez kétféle eredet is köthető. A kereskedelmi megközelítés szerint az éves eladások mérlege ezen a napon vált veszteségesből nyereségesbe. A Black Friday másik értelmezése a 60-as évekből származik.
Amikor a hálaadás után hazautazók és az átutazó vásárlók miatt brutális forgalmi dugók alakultak ki. A túlterhelt rendőrök és közszolgálatot teljesítők emiatt csak „fekete péntekként” emlegették ezt a napot.
Idehaza 2014. november 28-án volt az első kiskereskedelmi Black Friday nevű akció. Azóta jócskán sikerült felülni erre a hype vonatra. Meg is érkeztünk a cikk fő témájához.
Mit kifogásolhat egy jóérzésű marketinges a Black Friday hirdetések zömén?
Elég volt szűk egy évtized, hogy itthon teljesen elkorcsosuljon a Black Friday kifejezés. Az egy dolog, hogy sokan az „akció” és a „vásárolj” szavak szinonimájaként harsogják. Nagyobb baj, hogy ritkán társul mindehhez bármiféle kreatív koncepció.
Hihetetlen kedvezmények, verhetetlen árak, brutális akciók! Egy kaptafára írt marketingszövegek, csak a logó más. Kapod őket az arcodba, ha a Facebook-ot görgeted, a rádiót hallgatod vagy tévénézéssel zsibbasztod az agyad.
Mi a baj velük? Nulla ötlet, kreativitás, egyediség van bennük. Olyanok, mint az egymást túlkiabálni igyekvő piaci árusok. Az nyer, aki hangosabb. Vagyis többet költhet marketingre. Persze tudom, hogy a nagyoknak így is kijöhet a matek.
De ha pont egy KKV marketing eredményeiért felelsz, nagy öngól csak az akciókat szajkózni. Ezzel arra neveled a vevőidet, hogy eszükbe se jusson bármit is teljes áron megvenni. Elrettentésként mutatok is néhány égbekiáltó példát.
Szekunder szégyenérzetet kiváltó Black Friday hirdetések
Mielőtt kiakadnál, itt most nem a fikázás bírálat a cél. Tudom, hogy a Media Markt, Alza, eMAG, stb. marketing osztályain képzett szakemberek dolgoznak. Okkal marketingeznek úgy, ahogy. De KKV-ként nem túl okos lépés vakon leutánozni őket.
Úgyhogy jöjjön néhány példa „hogy ne csináld” címszóval.
- Black Friday Akció!
A saját céged marketing anyagaiban ne elégedj meg ennyivel. Miről szól nálatok a Black Friday? Mi az ajánlat? Mi az értékajánlat? Miért menjek fel egyáltalán a honlapra? Miért szenteljem neked a figyelmem?
Elég ezek közül csak egyet odatenni, és máris nem egy se íze, se bűze snassz hirdetésről beszélünk.
Ellenjavaslat: Agyad Eldobod Black Friday Akció – nálunk nem a százalékokról, hanem az AJÁNDÉKOKRÓL szól a péntek!
Vagy bármi hasonló. Legalább hangyányi kreativitás köszönjön vissza.
- Black November
Miért ne találd ki jövőre a Media Markt példája után, hogy egész hónapban akciózol? Mert úgy minden vevőd tudni fogja, hogy novemberben végig letolt gatyával várod őket.
Ide a rozsdás bökőt, hogy náluk ez is bekalkulálható pénzben! De neked is megéri, hogy egész hónapban áron alul adogasd el a portékád? Kötve hiszem.
Ellenjavaslat: Mi nem feketében, rózsaszínben látjuk a világot! Amíg mindenki a plázákban tolong, inkább nézz be hozzánk. MEGSZÍNESÍTJÜK A NAPOD!
Fókuszálj egyetlen napra, de arra készülj rendesen. Találj ki profitnövelő BÓNUSZOKAT, csoportosítsd az erőforrásaid egyetlen rövid periódusra.
- Black Friday tavasszal?
Erre nehéz mit mondani. Ha már egy akciós kampány felcímkézése a feladat, ahhoz ildomosabb hihető apropót kötni. Lehetőleg olyat, ami nem hazugság. Nem tanácsos ennyire hülyének nézni a vásárlókat. Nem azok.
Ellenjavaslat: TAVASZI ZSONGÁS ELKÉPESZTŐ ÁRZUHANÁSSAL
Húsvét, pünkösd, tanítási szünet, telihold, világnapok, Föld napja, stb. Olyan apropók, amelyekre hihetőbben fel lehet húzni egy tavaszi kampányt.
- Csak ma! Vagy mégsem?
Egyszer minden ügyfelet rá lehet szedni. Többször annál kevésbé. A képeket csak illusztrációként hoztam. Nyugodtan terjeszd ki a Black Friday kampányodon túlra is. Ha egyszer beígérsz valamit, azon ne változtass.
Mert ordít róla, hogy valami nem kerek. Tipikus példa: „a nagy érdeklődésre való tekintettel meghosszabbítottuk akciónkat.” Na persze!
A lényeg, hogy az előre beharangozott Black Friday ajánlataidon ne variálj, mert vérciki.
Ellenjavaslat: Black Friday Ajánlat – Minden kettlebell súlyzó FÉLÁRON / Black Friday már csak jövőre lesz. De a kedvedért most hétvégén ÚJRA LEFOGYASZTJUK AZ ÁRAKAT
Hogyan írj hatásosabb kampányszövegeket?
Önazonosan, kreatívan, nem hülyének nézve a vevőket. Még akkor is, ha az iparágadban muszáj „Black Fridayezni”, máskülönben ott állsz üres kézzel hóvégén. Bőven lehet többlet marketingmunkát belerakni annál, minthogy AKCIÓÓÓ felkiáltással próbálod felhívni magatokra a figyelmet:
- ha az ajánlataidnak köze van a fenntarthatósághoz, csinálhatsz GREEN FRIDAY kampányt (bár ezt is kezdik elcsépelni szép lassan);
- szembe is mehetsz az árral, és kifejtheted az ellenvéleményed a célközönségnek;
- akciók helyett adhatsz ajándékot is, úgy legalább nem a profitot nyírod ki;
- és ha végképp nincs ötleted, csendben is maradhatsz.
Be unique. Be different.
Tudom, nem mindig egyszerű. De a marketingben felbecsülhetetlen érték, ha az értékajánlatod nem összehasonlítható a konkurensekkel.