fbpx
Share on facebook
Share on linkedin
Share on email

Hogyan ne írj Black Friday marketingszövegeket?

Pár perce kaptam egy hírlevelet. SUPER BLACK FRIDAY szállásajánlatokat ígér. Kattintás után mégis csalódást okoz. A pár százalékos akciókról ordít, máskor is simán megkapnám őket. A héten ez már a sokadik olyan Black Friday ajánlat, amitől elfog a szekunder szégyenérzet.

Szerintem lehetne ezt máshogy is. Kreatív, kimunkált marketingszövegekkel. Ezekről osztom meg veled a véleményem ebben a cikkben.

/Tudom, hogy a nagyoknál így is kijön a matek, és működhetnek ezek a kampányok. A cikkből akkor meríthetsz igazán, ha nem valamelyik áruházlánc sokmilliós marketingbüdzséje van a kezedben. Köszi, hogy megérted./

Honnan jön egyáltalán a Black Friday őrülete?

A Black Friday (magyarul fekete péntek, ugye milyen bénán hangzik?) november negyedik csütörtökje, avagy a hálaadás utáni péntek elnevezése az Egyesült Államokban. Odaát a 2009-es év óta általános a használata. A karácsonyi shopping szezon kezdetének szimbólumaként tartják számon.

A kifejezéshez kétféle eredet is köthető. A kereskedelmi megközelítés szerint az éves eladások mérlege ezen a napon vált pirosból feketébe, vagyis veszteségesből nyereségesbe. A Black Friday másik értelmezése a 60-as évekből származik.

Amikor a hálaadás után hazautazók, illetve az átutazó vásárlók miatt brutális forgalmi dugók alakultak ki. A súlyosan túlterhelt rendőrök és közszolgálatot teljesítők emiatt csak „fekete péntekként” emlegették ezt a napot.

Idehaza 2014. november 28-án volt az első kiskereskedelmi Black Friday nevű akció. Azóta jócskán sikerült felülni erre a hype vonatra. Meg is érkeztünk a cikk fő témájához.

Mit kifogásolhat egy jóérzésű marketinges a Black Friday hirdetések zömén?

Elég volt szűk egy évtized, hogy itthon teljesen elkorcsosuljon a Black Friday kifejezés. Az egy dolog, hogy sokan az „akció” és a „vásárolj” szavak szinonimájaként harsogják. Nagyobb baj, hogy ritkán társul mindehhez bármiféle kreatív koncepció.

Hihetetlen kedvezmények, verhetetlen árak, brutális akciók! Egy kaptafára írt marketingszövegek, csak a logó más. Kapod őket az arcodba, ha a Facebook-ot görgeted, a rádiót hallgatod vagy tévénézéssel zsibbasztod az agyad.

Mi a baj velük? Nulla ötlet, kreativitás, egyediség van bennük. Olyanok, mint az egymást túlkiabálni igyekvő piaci árusok. Az nyer, aki hangosabb. Vagyis többet költhet marketingre. Persze tudom, hogy a nagyoknak így is kijöhet a matek.

De ha pont egy KKV marketing eredményeiért felelsz, nagy öngól csak az akciókat szajkózni. Ezzel arra neveled a vevőidet, hogy eszükbe se jusson bármit is teljes áron megvenni. Elrettentésként mutatok is néhány égbekiáltó példát.

Szekunder szégyenérzetet kiváltó Black Friday hirdetések

Mielőtt kiakadnál, itt most nem a fikázás bírálat a cél. Tudom, hogy a Media Markt, Alza, eMAG, stb. marketing osztályain képzett szakemberek dolgoznak. Okkal marketingeznek úgy, ahogy. De KKV-ként nem túl okos lépés vakon leutánozni őket.

Úgyhogy jöjjön néhány példa „hogy ne csináld” címszóval.

  • Black Friday Akció!

A saját céged marketing anyagaiban ne elégedj meg ennyivel. Miről szól nálatok a Black Friday? Mi az ajánlat? Mi az értékajánlat? Miért menjek fel egyáltalán a honlapra? Miért szenteljem neked a figyelmem?

Elég ezek közül csak egyet odatenni, és máris nem egy se íze, se bűze snassz hirdetésről beszélünk.

Ellenjavaslat: Agyad Eldobod Black Friday Akció – nálunk nem a százalékokról, hanem az AJÁNDÉKOKRÓL szól a péntek!

Vagy bármi hasonló. Legalább hangyányi kreativitás köszönjön vissza.

  • Black November

Miért ne találd ki jövőre a Media Markt példája után, hogy egész hónapban akciózol? Mert úgy minden vevőd tudni fogja, hogy novemberben végig letolt gatyával várod őket.

Ide a rozsdás bökőt, hogy náluk ez is bekalkulálható pénzben! De neked is megéri, hogy egész hónapban áron alul adogasd el a portékád? Kötve hiszem.

Ellenjavaslat: Mi nem feketében, rózsaszínben látjuk a világot! Amíg mindenki a plázákban tolong, inkább nézz be hozzánk. MEGSZÍNESÍTJÜK A NAPOD!

Fókuszálj egyetlen napra, de arra készülj rendesen. Találj ki profitnövelő BÓNUSZOKAT, csoportosítsd az erőforrásaid egyetlen rövid periódusra.

  • Black Friday tavasszal?

Erre nehéz mit mondani. Ha már egy akciós kampány felcímkézése a feladat, ahhoz ildomosabb hihető apropót kötni. Lehetőleg olyat, ami nem hazugság. Nem tanácsos ennyire hülyének nézni a vásárlókat. Nem azok.

Ellenjavaslat: TAVASZI ZSONGÁS ELKÉPESZTŐ ÁRZUHANÁSSAL

Húsvét, pünkösd, tanítási szünet, telihold, világnapok, Föld napja, stb. Olyan apropók, amelyekre hihetőbben fel lehet húzni egy tavaszi kampányt.

  • Csak ma! Vagy mégsem?

Egyszer minden ügyfelet rá lehet szedni. Többször annál kevésbé. A képeket csak illusztrációként hoztam. Nyugodtan terjeszd ki a Black Friday kampányodon túlra is. Ha egyszer beígérsz valamit, azon ne változtass.

Mert ordít róla, hogy valami nem kerek. Tipikus példa: „a nagy érdeklődésre való tekintettel meghosszabbítottuk akciónkat.” Na persze!

A lényeg, hogy az előre beharangozott Black Friday ajánlataidon ne variálj, mert vérciki.

Ellenjavaslat: Black Friday Ajánlat – Minden kettlebell súlyzó FÉLÁRON / Black Friday már csak jövőre lesz. De a kedvedért most hétvégén ÚJRA LEFOGYASZTJUK AZ ÁRAKAT

Hogyan írj Black Friday kampányszövegeket?

Önazonosan, kreatívan, nem hülyének nézve a vevőket. Még akkor is, ha az iparágadban muszáj „Black Fridayezni”, máskülönben ott állsz üres kézzel hóvégén. Bőven lehet többlet marketingmunkát belerakni annál, minthogy AKCIÓÓÓ felkiáltással próbálod felhívni magatokra a figyelmet:

  • ha az ajánlataidnak köze van a fenntarthatósághoz, csinálhatsz GREEN FRIDAY kampányt (bár ezt is kezdik elcsépelni szép lassan);
  • szembe is mehetsz az árral, és kifejtheted az ellenvéleményed a célközönségnek;
  • akciók helyett adhatsz ajándékot is, úgy legalább nem a profitot nyírod ki;
  • és ha végképp nincs ötleted, csendben is maradhatsz.

Be unique. Be different.

Tudom, nem mindig egyszerű. De a marketingben felbecsülhetetlen érték, ha az értékajánlatod nem összehasonlítható a konkurensekkel.

Kapcsolódó cikkek

KÉRDEZNÉL? AJÁNLATOT KÉRNÉL?

Köszönöm az érdeklődésed előre is, hálás vagyok.

Töltsd ki az alábbi űrlapot, írd meg miben segíthetek. Amint időm engedi, válaszolok…

Addig is nézz körbe a blogon, vagy hallgass bele a podcast adásokba.

Barátsággal: Kovács Peti

Szövegírónak nem születik senki, de igenis fejleszthető készségről van szó. 

"szeretnél bitang jó szövegeket írni?"

Nálad is csak 24 óra egy nap, de feladatból (és problémából) hegyek tornyosulnak előtted?

"profit keresel, akinek bízhatsz a tudásában?"

Őszinteség, felelősségvállalás, az adott szó betartása – nálam ez az alapfelállás, tőlem erre számíthatsz.

"ígéretekből volt elég, neked eredmény kell?"

Add meg, hová küldhetem a sablonokat